Dag 21: Chobe National Park - Reisverslag uit Francistown, Botswana van myafricandream - WaarBenJij.nu Dag 21: Chobe National Park - Reisverslag uit Francistown, Botswana van myafricandream - WaarBenJij.nu

Dag 21: Chobe National Park

07 Mei 2014 | Botswana, Francistown

Inmiddels ben ik wel gewend aan het afleggen van lange afstanden dus de 310 kilometers van vandaag is een peulenschil! De reis duurde van 6:30 uur tot 10:30 uur, met een kleine plasstop en een extra stop omdat er wild dogs midden op de weg liepen. In Nederland zouden we raar opkijken als er een beest over de snelweg loopt maar hier in Afrika is het heel normaal dat er koeien, ezels of andere dieren de snelweg blokkeren!

Vandaag hoop ik toch wat meer wild te zien aangezien er weer een safari op het programma staat. Deze laatste dag in Botswana brengt me naar Chobe National Park. Met een echte halfopen safaritruck werden we naar het park gereden. Vanaf de camping tot de ingang was het maar tien minuutjes rijden. Er werd ons verteld dat olifanten gegarandeerd waren in Chobe. Dat was ook zo. We zagen een olifant, en nog een en een hele kudde olifanten bij elkaar! Regelmatig zaten er kleintjes tussen, zo lief! We waren nog getuigen van een fight tussen twee kleine olifantjes. Interessant om te zien hoe zo'n gevecht er aan toe gaat. Moeder olifant vond al deze aandacht iets minder leuk. We kwamen denk ik iets te dicht bij (lees: één meter afstand), ze maakte aanstalten om ons aan te vallen. Ja ja, we gaan al! Rustig maar!
Verder in het park zagen we giraffen, krokodillen, antilopen, apen en impala's en ook nog een buffel. Yes, de nummer vier van de Big 5 is gesignaleerd! De game drive duurde zo'n drie uur.

Chobe is een nationaal park in Botswana maar ook een rivier. Van 15:00 uur tot 18:00 uur gingen we voor een sunset cruise met een boot over de Chobe River varen, die de grens vormt tussen Namibië en Botswana. Ook vanaf het water was de natuur op zijn mooist. We kregen de gelegenheid om een olifant te fotograferen die genoot van een verfrissend bad en vers gras. Een blauwe rivier, groen gras en een reusachtige olifant met een vogel op z'n rug: goed fotomateriaal!
Even verderop lag een hele kudde nijlpaarden. De gevaarlijkste dieren voor de mens (zelfs nog gevaarlijker dan leeuwen en/of luipaarden!) en wij waren ze tot op een paar meter afstand genaderd. Verder nog een aantal tropische vogels gezien, een andere olifant aan de waterkant en apen die zich vermaakten met het rivierwater.

De dag begon op z'n eind te lopen, de lucht werd feloranje en de zon ging te onder aan de andere kant van de rivier. Een hele mooie afsluiter van een te gekke safaridag in een wonderschoon natuurpark! We hebben vandaag zo veel geluk gehad met de dieren, maar ik ga niet naar huis voordat ik de nummer 5 van de Big 5 af kan strepen: het luipaard! Ik denk dat dat nog wel een tijdje zal duren, dus misschien tot volgend jaar...!?