Dag 18: Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van myafricandream - WaarBenJij.nu Dag 18: Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van myafricandream - WaarBenJij.nu

Dag 18: Okavango Delta

04 Mei 2014 | Botswana, Maun

Nog steeds nagenietend van de scenic flight van gisteren werd ik vanmorgen wakker. Na het voorproefje dat is gisteren al had gekregen was het nu tijd voor het echte werk. Okavango Delta, here I come!

Onze Nomad-truck is niet geschikt om over het deltalandschap te rijden. Daarom werden we met een 4x4 naar het mokorostation gebracht. De 4x4 kwam aangereden en al onze bagage werd ingeladen. Inclusief de tenten, de tentstokken, matrassen, stoelen, potten en pannen en het eten en drinken. De laadkleppen gingen dicht, de truck zat bommetje vol. We waren aan het wachten dat ie weg zou rijden en er een andere truck zou komen om ons weg te brengen. Maar dat gebeurde niet. We zijn hier in Afrika, dus het werd ook op z'n Afrikaans opgelost. Dat betekent dat we met zestien man in de overvolle 4x4 werden gestouwd! Bovenop alle potten en pannen, tenten en al onze andere rommel! Je had ons eens moeten zien! Anderhalf uur lang hebben we in dit gammele 'bakkie' rond gehobbeld voordat we bij onze bestemming aankwamen. Normaal gesproken zijn wij Westerlingen het die als het ware aan 'aapjes kijken' doen, maar nu was het de beurt aan de Afrikanen zelf! Zelfs zij keken raar op van dit fenomeen. Maar goed, uiteindelijk kwamen we toch aan bij het poling station. De laadkleppen gingen weer open en de troep kwam er al meteen uitgevallen. Alles werd overgeladen in de mokoro's. Een mokoro is een houten boot uit de Okavango Delta van ongeveer drie meter lang. Per tweetal was er één boot en één poler. We moesten anderhalf uur door de kanalen varen voordat we aanmeerden. Deze nacht geen camping maar een echte bushcamp! Geen faciliteiten, gewoon een tentje onder de boom en klaar is Kees!

De hele middag was ter vrije besteding. Ik wilde proberen te polen (met een lange stok de mokoro vooruit duwen en besturen), maar dat was veel lastiger dan ik dacht. Ook kon je gaan zwemmen in de delta. Dat water was me net iets te koud.

Aan het eind van de middag gingen we wandelen en hopelijk wilde dieren spotten. Het was onze 'lucky day' vandaag. We zagen zebra's, springbokken en olifanten! Het mooie aan de Okavango Delta is dat de dieren hier écht in het wild leven. Dit is geen safaripark, maar gewoon de echte wilde natuur. De dieren zijn veel schuwer.

's Avonds was Victor's Restaurant weer voor ons open. Hij had lekker spaghetti voor ons klaargemaakt. Mmmmm!
Ten slotte hebben we nog even naar de African television gekeken (het kampvuur) en toen op tijd gaan slapen.