Dag 13: Etosha National Park - Reisverslag uit Okakuyu, Namibië van myafricandream - WaarBenJij.nu Dag 13: Etosha National Park - Reisverslag uit Okakuyu, Namibië van myafricandream - WaarBenJij.nu

Dag 13: Etosha National Park

29 April 2014 | Namibië, Okakuyu

Gisteravond begonnen met het slikken van de eerste malariatabletten. Toen ik vanmorgen wakker werd vertelden ze me dat er vannacht en koe met van die grote horens langs m'n tent heeft gelopen en dat een lompe jakhals de prullenbak op z'n kant heeft gelegd. Dat zullen de eerste bijwerkingen wel zijn, dacht ik. Maar toen ik de pootafdrukken nog vers in het zand zag staan besefte ik dat het echt waar was! Raar idee, dat er een koe naast je bed staat te grazen. Die koe zal waarschijnlijk niet het enige dier zijn. Het is vandaag namelijk tijd voor mijn allereerste safari! Joehoeee!! Op zoek naar de Big 5 van Afrika. Even wat aanvullende informatie: de big five bestaat uit de leeuw, de olifant, het luipaard, de buffel en de neushoorn. Ze worden de big five genoemd omdat dit de vijf moeilijkste dieren zijn om op te jagen. Tijdens mijn reis staan er verschillende game drives (safari's) op de planning en de safari van vandaag vindt plaats in Etosha National Park, Namibië. Etosha betekent 'grote witte vlakte'. Het park dankt haar naam aan de enorme zoutpan die meer dan de helft van het nationale park inneemt.

Van onze camping in Kamanjab (het Himba dorp) naar Etosha is het ongeveer 250 kilometer rijden. Deze keer geen African massage maar gewoon over een asfaltweg. De eerste tussenstop was in Oujo. We kregen een uur de tijd om lekker een bakje koffie te drinken (met chocoladetaart erbij natuurlijk!) en om nog wat boodschappen te doen.

Eerder dan gedacht kwamen we in Etosha aan. William deed de check-in en toen kon het safariavontuur beginnen. We waren nog geen honderd meter in het park of de truck moest al in de remmen. De eerste giraffe was al gespot! Ik heb geprobeerd om te turven hoeveel dieren van elke soort ik zou tegenkomen maar na enkele minuten was er al geen beginnen meer aan. Giraffen, zebra's, impala's, gnoes en zelfs leeuwen. Alles kwam voorbij en het was pas dag 1.

Bij de camping was een waterhole, een grote waterplas waar de wilde dieren komen drinken als ze dorst hebben. 's Avonds zijn we met een aantal mensen van de groep gaan kijken of we wilde dieren zagen. Aan de rand van het water stonden tientallen fotografen te wachten voor de perfecte foto. We moesten wat geduld hebben maar vanuit het donker verscheen er een neushoorn uit de bosjes. Daarna kwam er nog een, en nog een. In totaal hebben we er vier gezien! Maar de neushoorns waren het er niet mee eens dat het zo druk werd aan de waterplas. Er werd meteen een neushoorn weggejaagd. Een spektakel om te zien, en wat een reusachtige beesten. Een mooie afsluiting van de eerste safaridag.